Saturday, December 16, 2006
GARAPEN KOGNITIBOA
1.3. GARAPEN KOGNITIBOA ETA EZAGUTZA.
Ezagutzak memorian eta kontzeptuzko antolamenduan duen eragin determinatzailea jarduera kognitibo guztietan agertzen da, jarduera horiek subjektuak zereginari buruz duen irudikapenetik abiatuta egiten badira.Garapenaren azterketan problema bat ebazteko erabiltzen diren arauak subjektuak duen ezagutzaren araberakoak izango dira, zeregina egiterakoan ezagutzaren eta estrategien artean elkar eragina izaten baita.Vygotskyk kontzeptuzko garapenari eta haurren lehenengo kontzeptu espontaneoak eskolako ikaskuntzaren bidez kontzeptu zientifiko bihurtzeari buruz zuen kontzepzioa gogoratzen digu.Garapenaren ikuspegi horrek irakaslearentzat eskolako edukiak eta haurrak lehendik duen ezagutza espontaneo egoki lotzeko haurraren aurretiazko ideiak ezagutzeak duen garrantzia azpimarratzen du. Nerabearen eta heldueren eta haurren arteko bereizketa hainbat alorretan duten ezagutzaren kantitatean eta kalitatean oinarritzen duen ezagutza bat, norberaren ezaugarri eta muga kognitiboak ezagutzean eta horiek kontrolatzean eta arautzean datzana: metakognizioa.
- Informazioa biltegiratzeko edo berreskuratzeko egin behar den ahaleginarekiko sentsibilitate objektiboa.
- Berreskuratzeko zeregin baten errendimenduan eragina izan dezaketen aldagaiak edo faktoreak ezagutzea; adibidez, zereginaren edo pertsonaren ezaugarriak.
Prozesu metakognitiboak sortzeko lehengo baldintza dirudiena haurraren pentsamenduan nola sortzen den galdetzen duten garrantzia, “gogamenaren teoriak” haurrarengan nola sortzen diren aztertzen dute.
Haurrari bere ikaskuntza-mekanismoak kontrolatzea eta, horrenbestez, “ikasten ikasi” ahal izatea erraztuko diote.
Metakognizioak, ikaskuntza-egoeretan edo problemak ebazteko egoeretan ezagutzaren arautze eta krontol gisa ulertuta, prozesuaren 3 une jakinetan subjektuak duen partehartze aktiboaren berri ematen du.
Metakognizioa eskatzen duten eta subjektuari testuak ulertzerakoan bere jarduera kontrolatzea eta, adi berean, errendimendua hobetzea, ahalbidetzen dioten jarduerak dira.
Kontrolerako mekanismo bat dago, metakognisioarekin zerikusia duena eta problemak ebazteko zereginetan ikertzaileen arreta berezia bereganatu duena: PLANGINTZA. Planifikatzeak helburu bat lortzera bideratuko jarduera jakin bat proiektatzea esan nahi du eta planifikatzeak haurrari eta helduari beren jokabidea auto arautzea eta kontrolatzea ahalbidetzen die.
Bi dira mekanismo auto arautzaileez jabetzerakoan testuinguruak duen garrantzia ikerketen ezaugarri nabarmenak:
- Vygotskyren psikologiaren planteamenduak onartzea eta haurra batez ere gizaki sozialtzat hartzea.
- Disziplinarteko osagai garrantzitsua izatea, izan ere, hizkuntzalaritzaren eta antropologiaren planteamenduetara hurbiltzen dira.
Rogoffer, plangintzaren eta testuinguruaren arteko elkar eragina aztertu dute ikuspegi bikoitz batetik:
- Haurrak zeregina gobernatzen duten egoerara nola egokitzen diren planteatzen dute.
- Gizarte- elkar eraginak planifikatzeko zereginetan nola eragin dezakeen aztertzen dute eta haurraren eta helduaren arteko elkar eraginaren garrantzia eta efektu erraztailea azpimarratzen dute.
Oinarrizko alderdiak → kontzientzia da.
1.5. ONDORIOAK.
Garapen kognitiboa gehiago azpimarratu du jarraitasun edo aldaketa koantitatikoa, aldaketa koalitatiboa baino, horrek ez du esan nahi estadioaren kontzeptua baztertu egin behar direnik.Badira gaitasunean eta prozesatzeko abiaduran adinarekin aldaketak gertatzen direla egiaztatzen duten datu enpirikoak, aldaketa horiek, aipatu ditugun estrategien, ezagutzaren eta metakognizioaren faktoreen ondorio izan daitezke.